Antakaa heille aikaa!

blogi huhtikuu 19, 2016 Kirjoittaja:

Lähdin valokuvaajan mukaan lehden kansikuvajutun kuvauksiin, hienolle paikalle Vuosaaren rantamaisemiin. Samalla tuli jutusteltua lisää haastateltavan kanssa, ja juttu täydentyi siinä ihan huomaamatta. Helsinki-kartallenikin tuli yksi suosikkipaikka lisää. Haastateltava oli kiireinen yritysjohtaja, mutta pystyi raivaamaan kalenteristaan riittävästi aikaa kunnollisen henkilöjutun tekemiseen. Se on luksusta, jos mikä.

Ihan liian usein nimittäin sidosryhmäviestintää pidetään pakollisena pahana. Sihteeri varaa johtajan kalenterista puoli tuntia, johon pitäisi kuvauskin mahduttaa. Kuvaajaparka häärii ja kyykkii haastattelun keskellä räpsien ja kuvakulmia etsien. Hätäratkaisuna poseerataan pikaisesti toimitalon käytävillä, auloissa ja portaikoissa. Tällaisia portaikkokuviahan asiakaslehdet ovat pullollaan. Niitäkin on toki hyviä ja huonoja.

Tunnustan, että joskus hieman ihmetyttää, kun samainen, superkiireinen henkilö putkahtaa seuraavalla viikolla esiin jonkin ”oikean” julkaisun kannessa, poseeraten kiltisti studiolavasteissa tai vapaa-ajan vetimissään. Tällaiseen olen törmännyt muutamankin kerran urani aikana.

Hyvä niin, mutta omille sidosryhmille ja oman organisaation asialle pitäisi myös voida varata aikaa. Lopputuloksesta välittyy ihan toisenlainen viesti, kun toimittaja ja kuvaaja ovat saaneet kunnolla paneutua työhönsä. Ammattilainen näkee helposti, onko juttuun ja kuvauksiin satsattu.

Fiksu viestintäjohto ymmärtää tämän ja tekee parhaansa, että ylin johto ymmärtää sen myös. Kaikkea julkisuutta ei aina voi hallita mielensä mukaan, mutta oman organisaation julkaisuja kylläkin. Huolella valituille yhteistyökumppaneille kannattaa antaa tilaisuus näyttää osaamisensa. Siitähän heille maksetaan.

Kirsi Poikolainen

Toimitusjohtaja, Fondamenta Media Oy

Jaa:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Mikä on taidetta? huhtikuu 1, 2016 advo_0216_kansi Toimi 02/2016 Lisää asennetta ty… kesäkuu 2, 2016