Journalismin terävintä kärkeä

blogi tammikuu 27, 2016 Kirjoittaja:

Ajauduin ihan sattumalta asiakas- ja sidosryhmälehtityöhön opiskellessani journalistiikkaa ja tiedotusoppia Tampereen yliopistossa. Piti valita työharjoittelupaikka, ja silloin tapasin erään tutun koirapuistossa – hän teki töitä yritysjulkaisuissa – ja siitä se lähti.

Opiskelukaverit purnasivat, että ”se ei ole mitään oikeaa lehtityötä, koska tieto on jo valmiiksi puolueellista”. Olisi pitänyt olla ”sitä oikeaa journalistin työtä, kriittistä ja kaiken kyseenalaistavaa”. Itse sanoisin näin retrospektiivisesti, että onneksi päädyin tekemään sidosryhmälehtiä, sillä se vasta on laadukasta journalismia!

Itse itseäni siteeraten, vastasin kerran Journalisti-lehden haastattelussa jotenkin näin: ”Sidosryhmälehdissä mahdollinen oman asian ajaminen on ihan reilusti läpinäkyvää eli lukija tietää, miltä kantilta juttua voi puntaroida. Tuntuu, että enemmän olen yleisaikakauslehtiin ja naistenlehtiin kirjoittaessani joutunut markkinavoimien kiusaamaksi.”

Ja tähän vielä lisään: Mikä journalismi oikeastaan on täysin objektiivista? Jokainen ajaa jotain agendaa, jos ei muuta, niin ainakin omaansa.

Sidosryhmälehdissä vasta on kovaa faktaa. Jos haluaa todella perehtyä asioihin ja kaivaa syvällisintä tietoa jostain aiheesta, suosittelen lukemaan laadukasta sidosryhmälehteä. Ne ovat eräänlaisia asiantuntijalehtiä.

Asiakaslehtiasiakkaani ovat edustaneet vähän kaikkea pankkimaailmasta, rakennusbisneksestä, taiteista, urheilusta, liikunnasta ja hyvinvoinnista erilaisiin ammattiyhdistysasioihin sekä työelämään ja eläkevakuuttamiseen. On ollut isoa ja pientä firmaa, julkista puolta, yksityistä sektoria, yhdistystä ja järjestöä.

Olen saanut kunnian istua sadoissa toimituskokouksissa, jotka ovat sivistäneet minua uskomattomalla tavalla. Jokaisessa kokouksessa olen oppinut jotain uutta tästä maailmasta ja sitä oppia olemme jakaneet lukijoille. Yrityslehtien suunnittelutiimeissä on alansa kärkinimiä, ja heidän tietojaan ja näkemyksiään olen kuunnellut ja sisäistänyt. Olen siitä kiitollinen – mahdollisuudesta päästä viikko toisensa perään eri alojen näköalapaikoille ja vuorovaikuttaa älykkäiden ihmisten kanssa organisaation sisäpiirissä.

Tekemissäni sidosryhmäjulkaisuissa otetaan kantaa ja nostetaan hankaliakin aiheita rohkeasti esiin tavoitteena pienen ihmisen hyvinvointi ja etu. On uskallettu ottaa lehteen riitasointuja, omaa alaa kritisoivia ajatuksia.

Asiantuntijoita on haettu oman puljun ulkopuolelta, ettei lehdestä tule liian sisäpiirin jorinaa. Tämä tiedostetaan yrityksissä: tehdään asiallista mutta myös yleiskiinnostavaa printtiä, eikä huudella norsunluutornista latteita viisauksia.

Ajatelkaa, sidosryhmälehteä ei edes tarvitse myydä yliraflaavin kansitekstein ja kiiltokuvakasvoin, koska se tulee lukijan pöydälle pyytämättä – toki jutun pitää houkutella lukemaan, ettei hyvä paketti lennä saman tien lehtiroskikseen.

Susanna Cygnel

Toimituspäällikkö, Fondamenta Media

Jaa:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Hus, tietotekniikkam… tammikuu 19, 2016 Miina_nettiinMV 4 Hyviä pomoja helmikuu 1, 2016