Väline ja viesti

blogi syyskuu 16, 2015 Kirjoittaja:

Kun kuulen sanat monikanavainen sisällöntuotanto… Noh, lasken kymmeneen ja rauhoitun. Iskusanoja tulee ja menee ja me viestinnän ammattilaiset olemme nopeita niitä omaksumaan, luomaan ja levittämään. Kuitenkin tuossa puheessa  ”tuotettu” ”sisältö” kuulostaa tehtaassa tehdyltä tarjouseinekseltä, tasalaatuiselta mössöltä, jota voidaan annostella erilaisia tuubeja pitkin eri kaukaloihin

Monet todella uskovat, että sama aineisto voidaan käyttää sellaisenaan sisäisessä lehdessä, intrassa, sidosryhmälehdessä, esitteessä, nettisivuilla ja niin edelleen. Siitäkin huolimatta, että kullakin kanavalla on oma kohderyhmänsä, joita tulisi puhutella eri tavoin ja joilla on erilaiset kiinnostuksen kohteet. Asiakasta puhutellaan eri tavoin ja eri argumenteilla  kuin työntekijää tai päättävää virkamiestä. Sosiaaliseen mediaan ei kannata syöttää bisnesjargonia.

Se, että sama viesti on kaikissa medioissa, ei tarkoita, että sen pitäisi olla siellä täsmälleen samassa muodossa. Mediat  ovat erilaisia ja asettavat sisällölle eri vaatimuksia.  Niitä myös käytetään eri tavoin. Kun lukija asettuu mukavasti nojatuoliin lukemaan aikakauslehteä, hän odottaa erilaista kokemusta kuin selatessaan uutisia tabletillaan tai puhelimellaan. Lehdessä toimivat esimerkiksi isot kuvat ja tehokkaasti annosteltu tyhjä tila, pitkien ja lyhyiden tekstien vaihtelu ja muut visuaaliset keinot. Paperin laadullakin on merkitystä viestinviejänä.

Netissä taas ei taidepausseille ole tilaa, vaikka sinne periaatteessa mahtuu rajattomasti tavaraa. Siellä pitää koukuttaa ensimmäisellä lauseella ja muutamassa sekunnissa. Kaksi minuuttia uutisvirrassa on paljon, usein liikaa.

Mitä, miten, kenelle ja miksi. Väline on viesti. Viestinnän perusopit pätevät myös digiaikana.

Kirsi Poikolainen

Toimitusjohtaja, Fondamenta Media

Jaa:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Kaikki eläkkeistä syyskuu 16, 2015 keva_3_15_web-kansi polte_3_15_web-kansi Suo ja maajussi syyskuu 22, 2015